Smart Eye – Köpvärd trots kortsiktiga utmaningar

2024 skulle bli året då teknikbolaget hade för avsikt att nå både ett positivt EBITDA-resultat och ett positivt kassaflöde.

Smart Eye Kpvrd trots kortsiktiga utmaningar High Quality

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2144 (12 januari 2025)

CHANS | SEYE | First North | 59 kr   

Det var i alla fall vd Martin Krantzs vision när året inleddes. Redan i mars fick han dock skrota sina prognoser och under årets gång blev bilindustrin misär allt djupare.

Smart Eye grundades år 1999 och är världsledande inom Human Insight AI, dvs. teknik som förstår, stöder och förutspår mänskligt beteende i komplexa miljöer. Verksamheten består av två affärsområden där den mest lovande är Automotive. Här erbjuder man inbyggd mjukvara för Driver Monitoring Systems (DMS) och Interior Sensing, samt kompletta DMS-lösningar med hård- och mjukvara för fordonsflottor, eftermarknad och biltillverkare. Systemen använder kameror och AI för att övervaka förarens uppmärksamhet och trötthet.

Just säkerheten är ett område som konstant är i fordonsbranschens fokus och teknikinnehållet i bilarna ökar för varje ny generation. Trenden förstärks dessutom av tillverkarnas ambitioner inom autonomt körande. Smart Eye har under de senaste åren skördat många framgångar och är idag en branschledande DMS-leverantör med en marknadsandel på över 40%. Verksamheten inom fordonsindustrin växer snabbt och vid utgången av Q3 2024 hade man 359 designvinster till ett estimerat värde på 8 235 Mkr.

DMS är idag en central säkerhetsmekanism i alla fordon och har dessutom blivit obligatoriskt vid alla nya typgodkännanden av bilar, lastbilar och bussar i EU sedan juli 2024. Från och med juli 2026 kommer sedan alla nya fordonsregistreringar kräva samma teknologi, vilket innebär att varje bil, lastbil och buss som säljs måste vara utrustad med DMS, oavsett om fordonet är nyutvecklat eller importerat. Som en logisk förlängning av DMS utökar Interior sensing säkerhetsfunktionerna till hela fordonskupén, vilket skapar en ännu större marknad.

Inom affärsområdet Behavioral Research, som fortfarande genererar drygt 60% av koncernens totala omsättning, erbjuder bolagets teknik insikter inom bland annat fordons-, luftfarts- och rymdindustri, hjälpmedelsteknik, media och marknadsföring. Man är idag leverantör till flera världskända organisationer (NASA, Airbus, Volvo, Harvard University) och har till exempel 90 av världens 100 största annonsörer på kundlistan.

Överlag utvecklas verksamheten positivt, även om tillväxttakten bromsas av svagheten på den generella fordonsmarknaden. Icke desto mindre ökade bolaget sin nettoomsättning under fjolårets första nio månader med 21%, jämfört med samma period året innan, till 254,8 Mkr. I det senast rapporterade kvartalet (Q3) visade Automotive en omsättningstillväxt om 35%, medan licensintäkterna ökade med mer än 100% på årsbasis. I samband med rapportpresentationen uppgav Vd Krantz att han räknar med en fortsatt ökning av licenstillväxten under Q4 och 2025.

Annons

Krantz förväntar sig vidare att antalet bilmodeller som har nått produktion kommer ha ökat till 80 före slutet av 2024 (från fler än 67 i Q3). 2025 ska sedan uppskalningstakten av bilmodeller öka ytterligare, drivet av de europeiska lagkraven. Lagstiftningen kräver också att busstillverkare installerar nya generationens säkerhetssystem och för detta ändamål har AIS, bolagets produkt för fordonsflottor och eftermarknaden, nyligen valts av flera busstillverkare.

Mycket talar för att Smart Eye:s tillväxt kommer accelerera när den makroekonomiska bilden förbättras. För bara några dagar sedan kommenterade vd Krantz i en intervju att han har märkt en förbättring i bilindustrin på senare tid och att det har varit många förseningar på bilar som nu börjar komma i produktion (tex Volvo EX90 och Nissan Ariya). Problemet är att bolaget ännu inte tjänar några pengar, vilket gör att väntetiden på det stora volymgenombrottet är kostsamt.

Rörelseförlusten mellan januari och september summerades till 187 Mkr och kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -97 Mkr. Balansräkningen stärktes senast i början av 2024 och vid slutet av september fanns det drygt 45 Mkr i kassa. Så sent som i oktober utökades dessutom kreditfaciliteten från 82 Mkr till 232 Mkr, för att skapa en säkerhetsmarginal. Enligt ledningen förväntas pengarna räcka ”med råge” tills dess att bolaget är kassaflödespositivt, vilket numera förväntas ske några kvartal in i 2025. Redan i början av året vill man vara EBITDA-positiv.

Sjunkande räntor bör så småningom kunna lyfta konsumenternas köpkraft och med tanke på den utmanande ekonomiska situationen i Europa får man även hoppas på diverse stimulansåtgärder. Tack vare de regulatoriska kraven har biltillverkarna dessutom inget annat val än att börja köpa från Smart Eye i allt större utsträckning.

Dessvärre har ledningen förbrukat en stor del av sin trovärdighet med sin stundvis bristfälliga kommunikation. Tekniken och de tagna design wins gör bolaget dock icke desto mindre intressant, inte minst eftersom dagens börsvärde justerat för nettokassan motsvarar endast 0,3x gånger det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för de tagna design wins. Vi ser en låg sannolikhet att dessa inte skulle omvandlas till de facto intäkter på sikt. Risken är förvisso hög, bland annat då ytterligare förseningar i värsta fall skulle kunna leda till ännu en nyemission. I vårt base case kommer det dock inte behövas, vilket samtidigt talar för en betydande uppsida i aktien.

NASDAQ Stockholm
SEYE
Sektor
Teknik
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Smart Eye: Ledande inom Human Insight AI

Smart Eye är ett svenskt teknikföretag specialiserat på utveckling av eyetracking-teknologi baserad på artificiell intelligens (AI). Deras teknik används för att förstå och förutsäga mänskligt beteende genom att analysera ögon-, ansikts- och huvudrörelser. Detta möjliggör insikter om en persons medvetande och mentala tillstånd, vilket är tillämpbart inom fordonsindustrin, forskning och andra områden.
Företaget är noterat på Nasdaq First North sedan den 7 december 2016 under kortnamnet SEYE. Per den 30 juni 2024 uppgick antalet aktier i Smart Eye till 36 995 768, med ett aktiekapital på cirka 3 699 577 SEK.

Under 2022 rapporterade Smart Eye en omsättning på 160,0 miljoner SEK, vilket motsvarade en ökning med 37,5 % jämfört med föregående år.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2025-01-18 06:00:00
Ändrad 2025-01-23 14:09:51