Starbucks – USA visar vägen

Kaffekedjans utveckling under perioden januari – mars speglar mycket väl framstegen i vaccineringsprogrammen runt om i världen.

Starbucks USA visar vagen

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1867 (2 maj 2021)

SBUX | Nasdaq USA | 113,9 usd | KÖP

I USA har omsättningen återhämtat sig till pre-corona nivåer, medan de internationella marknaderna fortfarande drabbas av nedstängningar i många länder i Europa och en del reserestriktioner i Kina.

Q2-rapporten i det brutna räkenskapsåret 2020/2021 visade en ökning av nettoomsättningen om 11%, jämfört med samma period i fjol, till 6,67 miljarder usd. Mycket glädjande är även att rörelsemarginalen lyftes med 6,7 procentenheter till 14,8%. Dragloket var den viktiga inhemska marknaden där man upplevde en tydligt positiv effekt på människornas beteende som en konsekvens av den breda vaccinutrullningen. Försäljningen i jämförbara enheter ökade inom segmentet Americas följdriktigt med 9% till 4,7 miljarder usd.

Annons

Det var, emellertid, fortfarande så att antalet transaktioner minskade med 10%, vilket innebär att antalet kaffebesök är lägre än i början av 2020. Samtidigt spenderar folk mer pengar per besök och den genomsnittliga notan ökade med 22%. Värt att notera är att Americas även inkluderar stora marknader såsom Brasilien och Mexiko, som plågas hårt av Covid-19-pandemin.

Tillväxten inom segmentet International nådde på pappret imponerande 35% i jämförbara enheter. Det kommer dock från mycket låga nivåer i absoluta tal och var lägre än många hade hoppats på. Som tidigare nämnt tynger framför allt en del europeiska länder, där restauranger har generellt varit stängda under större delen av kvartalet.

Från Kina rapporterade man ökning om 91% vilket för det mesta är en konsekvens av att landet hade stängt ner fullständigt i början av förra året. Icke desto mindre är det ett uppmuntrande tecken man ser på bolagets viktigaste tillväxtmarknad, nämligen att den jämförbara försäljningen i landet är mer eller mindre tillbaka på tidigare nivåer. Bolagets ambitiösa tillväxtplaner i Kina bygger därmed alltså inte bara på nya kaféöppningar, men även en stark underliggande efterfråga.

Vd Kevin Johnson visade sig i samband med rapportpresentationen optimistisk att man är på god väg tillbaka till normaliteten. Det uppdämda behovet att ses och umgås med andra är stort världen över och Starbucks har alltid varit en populär mötesplats. I takt med att vaccineringen fortskrider runt om i världen bör även affärsklimatet förbättras för bolaget och vd Johnson valde att höja sin tidigare omsättningsprognos för räkenskapsåret 2021 till 28,5 – 29,3 miljarder usd, jämfört med tidigare 28-29 miljarder. Som vanligt i USA guidar man även på EPS-nivån och där räknar man numera med 2,9 – 3 usd, jämfört med tidigare 2,7 – 2,9 usd.

Sedan vår senaste analys i slutet av januari (Newsletter 1842) har aktien klättrat med drygt 10%. Värderingen räknad på årets estimat har dock enbart ökat lite grann, till följd av det positiva momentumet i verksamheten. P/e-talet faller dessutom snabbt från årets 41, till 33 nästa år och 29 året därefter.

Vi räknar med en betydligt mer positiv stämning under andra halvåret 2021 och tror på positiva överraskningar både i Europa och Kina som konsekvens. Vi ser därmed allt jämt Starbucks som ett utmärkt bet på temat ”återöppning” av samhället och höjer därför vår riktkurs till 135 usd (125). Köprådet kvarstår.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2021-05-05 13:36:00
Ändrad 2024-11-13 08:35:17