Volvo – Ligger långt fram i teknikskiftet
Volvos aktie, som har utvecklats starkt den senaste tremånadersperioden, rekylerade 2% på torsdagen i spåren av bolagets bokslut.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2012 (29 januari 2023)
VOLV B | Large Cap | 205,55 kr | KÖP
Omsättningen för Q4 var högre än väntat medan resultatet kom in något svagare än analytikernas estimat.
Justerat rörelseresultat uppgick till 12 171 Mkr (10 060) med en justerad rörelsemarginal på 9,1% (9,8 %). Marknaden hade estimerat en marginal på 10,3%. Resultatet per aktie landade följaktligen på 3,26 kr (3,93). Volvos leveranser av lastbilar ökade till 62 834 i kvartalet från 60 360 i fjol. Det är imponerande att bolaget i ett så pass utmanande omvärldsläge med brist på insatsvaror lyckas producera i så hög takt. Högre kostnader, i synnerhet energipriser, sätter koncernens leverantörsbas under finansiell press. Enligt VD Martin Lundstedt kommer Volvo därför även framöver att ha störningar, stopp och extra kostnader i produktionen av lastbilar och i andra delar av koncernen.
Den viktiga orderingången på lastbilar kom in på 54 108 enheter i Q4, en nedgång med 21% från 68 333 fordon motsvarande period 2021. Man ska dock inte övertolka dessa siffror eftersom Volvo ännu inte har öppnat upp för order för Q3. Ledningen uppger sig ha en bra dialog med kunderna och när bolaget åter öppnar upp för order fyller man upp för resterande delen av året.
Volvo ligger långt fram jämfört med de flesta konkurrenterna vad det gäller transformationsresan mot tunga elektriska lastbilar. Orderingången av elektriska lastbilar fortsätter att öka kraftigt och var mer än dubbelt så hög jämfört med samma period året innan, +158%. Det bör över tid gynna pris/mix. Nettoorderingången för anläggningsmaskiner (VCE) uppgick till 17 354 (22 521) medan leveranserna var 20 940 (20 172).
Det är positivt att Kina äntligen har öppnat upp efter tre år av Covid-nedstängningar. Tack vare ett starkt produkt- och tjänsteerbjudande och en förmåga att leverera lastbilar har Volvo fortsatt att ta marknadsandelar i de flesta regioner. Positivt är att bolaget upprepar sina prognoser för totalmarknaden för både lastbilar och anläggningsmaskiner för 2023. Marknadsprognoserna baseras dock på nuvarande visibilitet, vilken är låg och behäftad med betydande osäkerhet.
Marknaden var lite besviken att styrelsen förslår en mindre utdelningshöjning, från 13 kr till 14 kr per aktie (7 kr per aktie plus extrautdelning 7 kr). Volvo skulle lätt kunna dela ut mer än så. Stockpicker tycker dock att det är bra att Volvo är lite konservativa i denna utmanande marknad med en viss försiktighet med balansräkningen.
Efter genomförd utdelning kommer nettokassan att uppå till cirka 45 Mdr kr. Volvo handlas på skuldfri basis till runt 7,5x justerat rörelseresultat vilket är en klar rabattvärdring mot snittet de senaste 10 åren. Dessutom är det en rejäl rabatt mot de flesta lastbilskonkurrenter vilket enligt oss inte är motiverat med tanke på en bra balansräkning, stark marknadsposition och stabil lönsamhetsnivå. Dessutom ligger bolaget som omnämnt ovan långt fram i teknikskiftet från fossilfria fordon. Givet sin starka marknadsposition och långa kundrelationer har man därtill goda förutsättningar att höja priserna på lastbilar för att kompensera sig för högre kostnader.
Vi höjer riktkursen till 235 kr (220) och upprepar vår tidigare köprekommendation. Den högre riktkursen beror på en lägre riskpremie.
Innehavsredovisning: Fredrik Larsson
AB Volvo är en världsledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marina och industriella motorer. Företaget erbjuder även omfattande finansiella tjänster och relaterad service. Volvokoncernen, med huvudkontor i Göteborg, är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VOLV B. Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade Volvo en omsättning på 138,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en minskning med 6,5% jämfört med samma period föregående år. Styrelsen föreslog en ordinarie utdelning om 7,50 kronor per aktie samt en extra utdelning om 10,50 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023. Volvo äger flera varumärken, inklusive Mack Trucks, Renault Trucks och Volvo Penta, och har en global närvaro med produktionsanläggningar och försäljningskontor världen över. Företaget fortsätter att satsa på hållbara transportlösningar och innovation inom fordonsindustrin.