Volvo – Oväntat starkt resultat
Lastvagnstillverkaren Volvo rapporterade ett oväntat starkt resultat för Q2.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1967 (24 juli 2022)
VOLVO B | Large Cap | 176,94 kr | KÖP
Ledtiderna är långa och orderböckerna fyllda på många marknader. Samtidigt uppger vd Martin Lundstedt att Volvo är redo att strama åt om konjunkturen viker ned sig.
EBIT-resultatet landade på 13 745 Mkr och var ca 10% högre än marknadens snittprogos. Både Trucks och Construction Equipment visade på starka resultat. Resultatet påverkades positivt av den svaga svenska kronan med ca 2,7 Mdr kr. Det underliggande resultatet steg med 12% jämfört med samma kvartal i fjol drivet av högre volymer, positiv prisrealiering och god kostnadskontroll.
Resultatutfallet är helt klart godkänt med tanke på de osäkra omständigheterna vi lever i, när det gäller världsekonomin och geopolitiken. Justerad rörelsemarginal förbättrades till 11,6%. Det kan jämföras med 10,7% ett år tidigare, vilket är ett styrketecken. Koncernen tyngs fortsatt av extra kostnader på grund av störningar i leveranskedjor, komponentbrist och högre materialkostnader. Situationen uppges ha förbättrats under Q2 jämfört med tidigare. Den ökade inflationen med högre kostnader för bl.a. insatsmaterial, råmaterial och logistik, måste kompenseras mot Volvos kunder.
Under Q2 uppgick koncernens nettoorderingång till 53 388 lastbilar, en minskning jämfört med samma kvartal förra året då orderingången låg på 57 961. Minskningen beror delvis på att bolaget är fortsatt restriktiva med att ta in nya orders för produktion, vilket beror på att 2022 mer eller mindre är fyllt med höga produktionstakter. Problemet är självförvållat och ska sannolikt kunna lösas relativt snabbt bara leveransförmågan normaliseras igen. Detta är också huvudanledningen till varför vi menar att marknaden inte bör fokusera på orderingången under enskilda kvartal. Mer avgörande är att efterfrågan alltjämt är mycket stark.
I Q2-rappoten upprepades utsikterna för innevarande år, med oförändrade marknadsprognoser för både Trucks och VCE i Nordamerika, Europa och Latinamerika. Kundaktiviteten både inom Trucks och VCE är fortsatt hög i samtliga marknader utom Kina, som påverkats negativt av covid-nedstängningarna under Q2 2021. VCE (anläggningsmaskiner) tappade hela 42% av fjolårets ordervolymer just där.
Nettokassan uppgick till 44 Mdr kr vid utgången av Q2 jämfört med 59 Mdr kr i Q1. Skillnaden förklaras av positivt kassaflöde och den genomförda utdelningen på 27 Mdr kr. Vi räknar med att Volvo kommer att avsluta året med en nettokassa på över 30 kronor per aktie. Med en så pass stark kassa kommer Volvo kunna fortsätta erbjuda en bra aktieutdelning och därmed en god direktavkastning.
På våra prognoser handlas Volvo till P/E-tal till omkring 10 på innevarande års vinstprognos och EV/EBIT 7x. Dagens värdering ligger kring historiska bottennivåer. Den stora frågan inför hösten är vad som händer med efterfrågan på lastbilar och anläggningsmaskiner. Volvo ser ännu inte någon försvagning i aktiviteten hos anläggningsmaskins- och lastbilskunderna i Europa och Nordamerika. Tvärtom menar ledningen att efterfrågan fortfarande är större än utbudet. Trots det tycks marknaden handla aktien som om en djupare kris var nära förestående. Nog för att så skulle kunna bli fallet men även om konsensusestimat skulle justeras ned en bra bit är värderingen aptitlig.
Vi upprepar vår köprekommendation och höjer nu riktkursen till 220 kr (210) som en konsekvens av den i våra ögon mycket starka rapporten.
Innehavsredovisning: Fredrik Larsson
AB Volvo är en världsledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marina och industriella motorer. Företaget erbjuder även omfattande finansiella tjänster och relaterad service. Volvokoncernen, med huvudkontor i Göteborg, är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VOLV B. Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade Volvo en omsättning på 138,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en minskning med 6,5% jämfört med samma period föregående år. Styrelsen föreslog en ordinarie utdelning om 7,50 kronor per aktie samt en extra utdelning om 10,50 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023. Volvo äger flera varumärken, inklusive Mack Trucks, Renault Trucks och Volvo Penta, och har en global närvaro med produktionsanläggningar och försäljningskontor världen över. Företaget fortsätter att satsa på hållbara transportlösningar och innovation inom fordonsindustrin.