Volvo – Väl stor rabattvärdering
Lastvagnskoncernen Volvo levererade en Q3-rapport som i stort sett var i linje med våra och marknadens förväntningar.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1991 (26 oktober 2022)
VOLV B | Large Cap | 177,62 kr | KÖP
Omsättningen ökade med 35% till 115 Mdr kr (85,3) jämfört med samma period året innan och var bättre än marknadens förväntan. Rörelseresultatet kom in på 11,9 Mdr kr (9,4), marginellt lägre än konsensus. Förändrade valutakurser hade en positiv påverkan på rörelseresultatet med 2 417 Mkr.
Rörelsemarginalen försämrades till 10,3% (11 %) främst till följd av en lägre vinstmarginal inom Trucks. Volvo använder sin starka position till att köpa marknadsandelar. Enligt VD Martin Lundstedt kunde bolaget ha kunnat optimera marginalen men har valt att köra systemet så hårt man kan för att få ut så många enheter som möjligt till kunderna och det slår igenom i marknadsandelar. Det gynnar den framtida serviceaffären som har en högre lönsamhet och effektiviserar orderboken även om det kommer med en marginalförsvagning. Volvo har lyckats kompensera det kostnadstrycket som de har i insatsmaterial, inte minst när det gäller bolagets underleverantörers skenande energikostnader, med att justera upp priserna.
Koncernens orderingång uppgick till 64 689 lastbilar, 27% högre än samma period i fjol. Trots den allmänna konjunkturoron spår Volvo att lastbilsmarknaden i Europa och Nordamerika fortsätter att ligga på samma höga nivå som i år. Det beror på stora orderböcker och det stora utbytesbehovet hos kunderna efter flera år av begränsat utbud. I Kina förväntas en liten förbättring och en viss nedgång i Brasilien för tunga lastbilar. I Indien förväntas en lite större uppgång för tunga lastbilar 2023. De två marknader som är av betydelse för Volvo som förväntas minska är anläggningsmarknaden i Kina och Brasilien där nedgången förväntas bli 5 till 15% respektive oförändrad till en nedgång på 10%.
Volvo uppger att de varit fortsatt restriktiva med orderläggning då orderböckerna är höga och kostnadsinflationen ökar osäkerheten på längre sikt. Prognoserna för 2023 präglas dock av stor osäkerhet. Marknadsprognoserna baseras på nuvarande visibilitet, vilken är låg och behäftad med betydande osäkerhet. Volvos näst största affärsområde, anläggningsmaskiner, ser en viss avmattning från höga nivåer.
Kassaflödet i kvartalet var bättre än väntat. Industriverksamhetens fria kassaflöde var 14,6 Mdr kr (-5,7) i kvartalet med ett stöd från minskat rörelsekapital. Nettokassan uppgick till 59,5 Mdr kr vid utgången av Q3 jämfört med 44 Mdr kr i Q2. Skillnaden förklaras främst av det starka kassaflödet.
Volvo ligger långt fram jämfört med de flesta konkurrenterna vad det gäller transformationsresan mot tunga elektriska lastbilar. Volvo har nu sex eldrivna modeller i serieproduktion. Många företag har flaggat för att leveranskedjorna nu gradvis förbättras, vilket bör innebära att kostnaderna för att hålla en hög produktionstakt kommer att minska framöver.
Efter Q3-rapporten lämnar vi i princip våra prognoser oförändrade. På nästa års prognos handlas Volvo till EV/EBIT 7x, vilket är en klar rabattvärdring mot snittet det senaste 10 åren. Stockpicker anser att aktien handlas till en krisvärdering, något som verkligen inte är motiverat. Koncernen har en stor kassa och kommer de närmaste åren erbjuda en bra direktavkastning. Samtidigt är bolagets marginaler stabilare än historiskt eftersom de rörliga kostnaderna är enklare att justera numera.
Vi upprepar Köp med riktkursen 220 kr.
AB Volvo är en världsledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marina och industriella motorer. Företaget erbjuder även omfattande finansiella tjänster och relaterad service. Volvokoncernen, med huvudkontor i Göteborg, är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VOLV B. Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade Volvo en omsättning på 138,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en minskning med 6,5% jämfört med samma period föregående år. Styrelsen föreslog en ordinarie utdelning om 7,50 kronor per aktie samt en extra utdelning om 10,50 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023. Volvo äger flera varumärken, inklusive Mack Trucks, Renault Trucks och Volvo Penta, och har en global närvaro med produktionsanläggningar och försäljningskontor världen över. Företaget fortsätter att satsa på hållbara transportlösningar och innovation inom fordonsindustrin.