Appspotr etablerar tredje försäljningskanal
17.02.2021

Appspotr etablerar tredje försäljningskanal

Efter en framgångsrik utrullning av den senaste generationen av low code app-plattformen AppSpotr 3 ifjol, fortsätter IT-bolaget nu att finslipa sin kommersialiseringsstrategi och breddar sin säljsatsning ytterligare.

Som en tredje försäljningskanal adderar man en ny partnerlösning för storvolymsförsäljning av appar i white label format.

Lösningen riktar sig exklusivt till strategiska samarbetspartners som äger en marknadskanal med större volymer av befintliga kunder och som vill paketera AppSpotr 3 som en egen tjänst under eget varumärke. För tillfället pågår samtal med en handfull intresserade aktörer inom kommunikations- och telekombranschen och förväntningen är att de första leveranserna av white label lösningen kommer ske under andra kvartalet i år.

För Appspotrs del öppnar white label lösningen en möjlighet att dra nytta av partnerns betydande volymer av befintliga kundavtal, där man ser att man kan öka värdet genom att erbjuda low code verktyg med färdiga appkoncept. Partnern får en egendesignad version av AppSpotr 3, inklusive en egen URL. Dessutom ingår möjligheten att konfigurera och sälja skräddarsydda paket av appar, licenser och priser i plattformen. Till och med onlinebetalning med egen betalningslösning i plattformen samt fakturering kan integreras, vilket borde göra upplägget intressant även för olika e-handelsaktörer.

White label lösningen kompletterar Appspotrs egen direktförsäljning mot volymkunder, samt onlineförsäljningen mot SME kunder. Den sistnämnda har startats så sent som i början av februari, så att även mindre kunder kan köpa enstaka appar och appbundles direkt på plattformen. Appbundlen ger möjligheten att publicera en iOS app, Android app och en PWA (appar som fungerar på webben), till ett pris på 1 495 kr i månaden.

Appspotrs vd Patric Bottne visar sig optimistisk om att man har goda förutsättningar att öka de årliga återkommande licensintäkter (ARR) enligt plan under 2021. Han beskriver efterfrågan på low code som anmärkningsvärt hög just nu, inom alla branscher. Det är till och med så att pandemin har drivit fram standardiseringen av low code som verktyg inom apputveckling och bolaget citerar i bokslutskommunikén siffror som visar att low code branschens omsättning väntas växa med 30% årligen fram till år 2030 till ett värde på 180 miljarder usd.

Bolaget gör sitt bästa för att utnyttja det positiva momentum i branschen och de senaste signalerna kring försäljningsarbetet är lovande. Omsättningen för fjärde kvartalet 2020 var den näst bästa i koncernens historia med 2,4 Mkr, trots att man har skiftat fokus från ”app-som-en-tjänst” till att sälja ”plattform-som-en-tjänst”. Dessutom har den pågående värvningskampanjen för nya AppSpotr 3 kunder under perioden november till januari lett till 28 stycken signerade kundavtal, mätt på 1 säljare. Genomsnittet av antal appbundles (iOS/Android/PWA) per avtal är 16 stycken appar.

Enligt vd Bottne innehåller dessa 28 stycken avtal en av kunden avtalad estimerad behovsvolym av appar de närmaste 12 månaderna, som totalt representerar en potentiell månatlig återkommande licensintäkt (MRR) på 352 199 kr vid 100% utfall av estimerad volym. Detta innebär en potentiell årligt återkommande licensintäkt (ARR) på 4,2 Mkr, förutsatt att avtalens behovsvolym av appar inlöses till 100%. Det är imponerande siffror och bådar gott för framtida intäktsökningar när man nu dessutom avser att öka säljstyrkan.

Ambitionen är att genomföra ett stort antal kampanjer för att öka antalet kundavtal i olika marknadsvertikaler med hög adaptionsförmåga för low code, samt aktivt hjälpa kunderna att nå framgång i sina appleveranser via plattformen. För tillfället bearbetar man 7 olika marknadsvertikaler, däribland offentlig sektor (kommuner och kommunala fastighetsbolag), detaljhandeln och fastighetsbranschen (fastighetsförvaltare, fastighetsägare). Potentialen är dessutom internationell och bara inom EU finns det till exempel över en halv miljon kommuner.

Senaste tillskottet bland marknadsvertikaler som bearbetas är medlemsorganisationer, där man bland annat har skrivit avtal med organisationen Lions, med nästan 500 klubbar och 12 000 medlemmar i Sverige. Även inom de övriga marknadsvertikalerna är aktiviteten hög och bolaget får ett antal nya kundavtal per vecka.

Den senaste tidens nyhetsflöde är mycket lovande och ledningen gör sitt yttersta för att positionera bolaget för stark tillväxt framöver. I kombination med den starka trenden inom low code branschen som helhet, ser vi goda förutsättningar att man kommer lyckas med det.

Av
Sebastian Lang Analytiker
Relaterade ämnen